turbo
De Turbo
Het woord turbo is een samentrekking van turbine en compressor. En dat is eigenlijk ook alles wat een turbo is. Los van de benodigde onderdeeltjes en de behuizing zijn de twee schoepenwielen de essentie van de turbo. Het doel van een turbo is om aangezogen lucht te comprimeren en te injecteren in de motor van een machine of voertuig zodat het verbrandingsproces efficiënter verloopt door de toevoeging van extra zuurstof.De turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen die de motor verlaten, of liever door de energie die de uitlaatgassen dragen (warmte, druk). Anders dan de supercharger (een turbo wordt ook wel turbocharger genoemd) die wordt aangedreven door een band die om de aandrijfas van de motor loopt. De turbo wordt dan ook gezien als een zuinigere oplossing.
De turbo staat bij autofanaten vooral bekend om het extra vermogen wat het de auto brengt, maar los van de Pk-kick draagt de turbo bij aan veel meer voordelen in aangedreven machinerie. Zo is de efficiëntie van de motor een prioriteit, en daarmee ook het verbruik. Hiermee draagt de turbo dus bij aan een groenere maatschappij.
Een turbo is dus afhankelijk van de energie in de uitlaatgassen. Dat betekent dat de turbo bij een hoger toerental van de motor beter presteert dan bij een lager toerental. Om dat te verhelpen werd eind jaren '80 de variabele geometrie geïntroduceerd (VNT, VGT, GVT) waarbij een verstelbare nozzle in variable standen de uitlaatgassen naar de turbo stuurde naar behoefte van het toerental van de motor. Een andere oplossing is op dit moment de 2-stage turbo waarbij er zowel een turbo compressor is voor lage druk als voor hoge druk.
Onderling verscheiden de turbo fabrikanten zich in ontwerp, volume, duurzaamheid, milieuvriendelijkheid, kracht en prestatie. Wilt u informatie over de beste turbo voor uw turbo-wensen? Neem dan gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies.