turbo weetjes
De turbo weetjes
Tijdens de roetmetingen sneuvelen veel Turbo’s.
Er zijn bedrijven die roepen dat een turbo niet gereviseerd kan worden, deze bedrijven vergeten alleen te vertellen dat dit bij de echte turbo specialist wel kan maar dat zij het niet kunnen.
Ook zijn er bedrijven die roepen dat ze turbo's reviseren, maar dit helemaal niet zelf doen, of ze verkopen goedkope rommel uit het Oostblok.
Dan zijn er nog de bedrijven die beweren dat ze turbo's reviseren en testen terwijl ze helemaal geen test en of balanceer apparatuur in huis hebben.
Een bedrijf dat turbo's op een professionele manier reviseert heeft minstens een rotor-balanceer machine, en een VSR balanceermachine nodig.
Wij beschikken over een Schenk CAB920 rotor-balanceermachine, een MK4 VSR machine en een VNT (Variabele geometrie) test en afstel machine.
Vol synthetische olie en minerale olie kan niet altijd door elkaar worden gebruikt. In sommige gevallen zullen ze zich niet mengen. Als de motor is afgevuld met synthetische motorolie en er wordt later met minerale motorolie bijgevuld dan kan het effect van synthetische olie met 50% afnemen.
Synthetische motorolie heeft een reinigende werking. Als u altijd op minerale motorolie heeft gereden en u gaat over op synthetische motorolie zal vuil uit uw motor loskomen en kunnen gaan zwerven.
Zeker als het niet regelmatig vervangen wordt resulteert het gebruik van minerale olie in Turbo benzine motoren in Turbo problemen!
Tijdens korte ritten en lage olietemperaturen kan er wel tot 2% water en 8% brandstof in de olie terecht komen.
Het water verzameld zich op het laagste punt in de motor en kan daar het aanzuigen van de olie belemmeren, zeker als het water bevriest.
Tijdens lange ritten, als de smeerolie richting 100 graden of meer gaat verdampt het water en de brandstof, hierdoor daalt het oliepeil en wordt de olie dikker en is de kans op sludge vorming groot.
Vervuilde roetfilter systemen zorgen voor veel Turbo problemen.
Verstopte EGR systemen zorgen voor veel Turbo problemen.
Niet alleen de EGR klep dient gereinigd te worden, maar tegelijkertijd het hele aansturingsysteem zoals o.a. het inlaatspruitstuk.
Tegenwoordig hebben een heleboel type Turbo’s een montage op de motor zonder gebruik van pakkingen. Als u zelfstandig een ruil Turbo of nieuwe Turbo op de motor monteert bestaat er dus een redelijke kans dat er een lekkage ontstaat tussen het spruitstuk en de Turbo.
Dit kan komen doordat het uitlaatspruitstuk krom getrokken kan zijn.
U bent met uw losse Turbo van harte welkom aan onze balie!
Onderhoudsintervallen van boven de 45.000 km zijn wel gemakkelijk, maar niet goed voor uw motor.
Als de oliedruk in de motor laag is, zal de Turbo het eerste onderdeel zijn wat stuk gaat.
Te hoge carterdruk of een verstopt carterventilatiesysteem zal zorgen voor olielekkage in de Turbo.
In gebruikte motorolie zijn vrij drijvende koolstofdeeltjes, brandstof en vrijgekomen materialen van de verbranding de meest voorkomende bestanddelen.
Het rotor toerental van een diesel Turbo motor kan een snelheid behalen van 200.000 toeren per minuut. Hierdoor behalen de vanen van het compressorwiel een snelheid van circa 1350 km per uur!
De nieuwe generatie gereviseerde Turbo’s kunnen een toerental bereiken van ruim 220.000 per minuut. Ter vergelijking; de rotor van een Boeiing 747 draait met ongeveer 7.000 toeren per minuut!
Een Turbo waarvan de rotor 20.000 toeren per minuut draait, accelereert in minder dan 1 seconde tot over de 150.000 toeren per minuut!
In een Turbo komt de aangezogen lucht binnen met een snelheid van bijna Mach 1.
De gemiddelde uitlaatgas temperatuur in de Turbo van een diesel in ongeveer 800 graden. Bij een benzine Turbo is dat ongeveer 1000 graden en dat is heet genoeg om glas te smelten!
De toegestane onbalans aan een Turbo as op maximum toerental is 2 kilo. Wij krijgen veel Turbo’s binnen voor reparatie met een onbalans van 6 kilo. Vraagt u zich af of dit veel is? Dat komt ongeveer overeen met rijden terwijl er een stoeptegel aan uw velg hangt.
Anders dan wat veel mensen denken neemt het oliefilter vuil in de motor niet weg voordat het belangrijke motoronderdelen bereikt, en nog belangrijker, voordat het de Turbo bereikt.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren.
Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd. Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait mag u dit vergelijken met een motor die 4 minuten zonder olie draait.
Alle door ons gereviseerde Turbo's hebben al proef gedraaid op een testbank waar de motor gesimuleerd wordt. De meeste motorrevisie bedrijven hebben geen mogelijkheid om een motor te laten proefdraaien na revisie.
Een compressietest vertelt haast niets over de staat van uw motor. Een cilinder lektest wel. Als u een cilinder lektest doet bij een turbomotor en u geeft ons het percentage weglek per cilinder door, dan kunnen wij u vertellen of uw motor aan revisie toe is.
Wanneer een motor slecht gereviseerd is, is er meteen al teveel carterdruk.
Wanneer dit bij een gereviseerde turbomotor gebeurd kan het goed zijn dat deze motorolie gaat lekken of verbruiken. Hierdoor kan de motor op hol slaan waarna alles in de motor kapot is.
Een motor slaat niet op hol dankzij een kapotte turbo, een turbo gaat kapot wanneer de motor op hol slaat.
Brandstof in de motor
C&E Turbochargers is geen garagebedrijf en bij ons kunt u dus niet terecht voor een diagnose. Wel voor revisie en alles in en om uw Turbo!
Bijna elke moderne auto start uit zich zelf automatisch na elke 800 a 900 km. een regeneratie proces, hierbij word extra brandstof de motor ingebracht om een verhoogde temperatuur te creëren zodat oa. Het roetfilter schoon gebrand kan worden.
De computer in de auto wil dat dit proces kompleet uitgevoerd word en heeft daar een constante rijbeweging voor nodig.
Het proces zal worden afgebroken bij bijv. het stoppen bij een stoplicht of herhaaldelijk remmen in stadsverkeer.
Iedere keer als de computer denkt dat er weer een stuk gereden gaat worden word dit proces herhaald totdat het gelukt is.
Bij herhaaldelijk afbreken van dit proces zal onverbrande brandstof in de motor achterblijven en zorgen voor olie bad verdunning wat ernstige vervuiling en schade in de motor aan kan brengen waaronder ook de turbo.
Als een roetfilter eenmaal verstopt zit kan de motor deze niet meer reinigen en zal deze vervangen moeten worden.
Er bestaat een test waarmee je snel en eenvoudig kunt bepalen of er brandstof in je motor olie zit, kijk voor meer informatie op