turbo werking
De werking van de Turbo
De geschiedenis van de Turbo is al zo oud als die van de verbrandingsmotor. De turbocharger wordt ook wel uitlaatgasturbo genoemd omdat deze gemonteerd zit op het uitlaatspruitstuk. We zullen grofweg toelichten hoe de werking van de turbo in elkaar steekt.De uitlaatgassen die door de motor geproduceerd worden komen via het turbinehuis, ook wel uitlaathuis genoemd, de turbo binnen en drijven het turbinewiel aan waardoor deze gaat draaien. De uitlaatgassen lopen door het turbinehuis en worden direct daarna weer afgevoerd naar het uitlaatsysteem wat ook aan de turbo gemonteerd is.
Aan het turbinewiel zit een as waaraan het compressorwiel gemonteerd is, doordat het turbinewiel draait als de motor loopt draait het compressorwiel dus automatisch ook. Het compressorwiel is zo ontworden dat als het draait er lucht uit het luchtfilter wordt aangezogen. Deze lucht wordt in het compressorhuis gecomprimeerd en naar het inlaatspruitstuk gevoerd, vanwaar het in de cilinders wordt geïnjecteerd. Het effect is een betere verbranding met meer rendement. Bovendien wordt de uitstoot van Co2 drastisch terug gebracht door de werking van de turbo.
Het compressorwiel wordt over de as gemonteerd en wordt door middel van een borgmoer vastgezet. Tussen de as en het compressorwiel zitten een aantal onderdelen die elk een eigen functie hebben. Deze onderdelen worden samen met de as en het compressorwiel de rotor genoemd.
Alle onderdelen in de turbo moeten gesmeerd worden en dat gebeurd met motorolie die vanuit de oliepomp in de motor naar de turbo gestuurd wordt. Deze olie wordt onder druk de turbo ingespoten, smeert en koelt daar alle onderdelen en wordt opgevangen in een vergaarbakje waar het zijn viscositeit weer terugkrijgt en vervolgens drukloos terugloopt in het carter van de motor. De complete rotor wordt gemonteerd in het lagerhuis, deze montage zitgemonteerd tussen de olieafvoer en -aanvoerleidingen.
De VNT turbo (Variabele Nozzle Turbo) wordt sinds midden jaren negentig veel gebruikt. Bij deze turbo's wordt in het turbinehuis gebruik gemaakt van variabele geometrie. Doordat de stand van de vanen aangepast kan worden omdat ze aan een zogenoemde Nozzle-ring gemonteerd zijn, kan de stroom van de uitlaatgassen veranderd worden. Hierdoor kunnen deze turbo's bij elk toerental, laag of hoog, zorgen voor een maximaal koppel door het verhogen van de turbodruk. In 2007 ontwierp Borgwarner een turbo met variabele geometrie voor het monteren in benzinemotoren in opdracht van Porsche.
Wilt u meer weten over de turbo, over onze levering of revisie? Dan kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij staan u graag te woord en vertellen met liefde over de turbo en alle onze diensten.